פיצול נכסים – כל מה שאתם צריכים לדעת

מאז ומעולם בעלי הנכסים ניסו להפיק את המיטב מהנכס אשר נמצא בבעלותם, במיוחד בנושאים הנוגעים בשכירות. מאז ומתמיד מרבית מבעלי הנכסים מבצעים פעולה של פיצול הנכס. פעולה המסייעת להגדיל ולהפיק רווחים גדולים יותר מהנכס.

אבלמה אנחנו צריכים לדעת בנושא פיצול דירה/נכס, איך עושים זאת באופן חוקי, ומה יכול לקרות כאשר אנו עושים את זה ללא אישורים. כל הפרטים לפניכם במאמר הבא:

נשמח לעמוד לרשותכם לכל שאלה:

בראשית הדברים חשוב שנבין מה זה בעצם פיצול דירה/נכס?

פיצול הנכס הינו דרך של בעל הנכס להפוך את שטחו למספר שטחים מפוצלים דבר המשמש לרוב להשכרה של הנכס במקום לבן אדם אחד. למספר אנשים שונים בו זמנית, ובכך להגדיל משמעותית את הרווח מאותו הנכס. הפיצול נעשה לרוב באמצעות התקנת מחיצות בתוך המבנה, דלתות וכניסות שונות לכל מבנה, ובנייה והתאמה של מערכות חשמל גז אינסטלציה, ועוד מערכות ההופכות את הנכס ראוי להשכרה לאדם המעוניין.

פיצול חוקי – מה זה אומר ואיך זה מתבצע:

במידה והנכם מעוניינים בפיצול הנכס חשוב מאוד שתעשו זאת באופן חוקי. על מנת לעשות זאת באופן חוקי הנכם צריכים לקבל את כל האישורים הדרושים לכך.

התאמת פיצול הנכס לפי חוקי התכנון והבנייה: במהלך תהליך חלוקת החלל, חשוב מאוד לשים לב לדברים המרכזיים לפיהם עובד בעל הנכס בעת חלוקת החלל. לפי החוק ישנם כלל הנחיות הנוגעות בנושא תכנון העבודות וקבלת האישורים המתאימים מהועדה המקומית.

עמידה בתנאים המקדימים לפני תהליך הפיצול: חשוב לוודא שבעל הנכס עומד בתקן ובכל התנאים המקדימים הנוגעים לשינויים בנכס. ובנוסף לכך לעקוב אחר התנאים של הועדות המקומיות על מנת לפצל את הנכס באופן חוקי.

העדר פגיעה במבנה: חשוב מאוד כאשר אנו מפצלים נכס לשים לב לדרישת החוק בנוגע למניעת שינויים או פגיעה בחלק החיצוני של המבנה אותו אנו מפצלים על מנת למנוע ליקויים שעלולים לגרום לסיכון. שהדגש העיקרי הינו שמירה על המבנה, חזית המבנה ומראה המבנה, במיוחד כאשר מדובר ברכוש משותף.

שינוי פנימי בלבד: בעל הנכס מחוייב להוכיח שהשינוי שהוא מבצע בנכס הינו שינוי פנימי בלבד בנכס לצורך חלוקת החלל. ושבמהלך השינוי אינו פוגע במערכות האינסטלציה ומערכות החשמל במבנה.

התקנת אבזור בנכס: דבר נוסף שבעל הנכס מחוייב הוא אישורים להוספת אבזור מתאים לדירה, כגון: מערכות חשמל, אינסטלציה, ואת כל המערכות הדרושות לנכס תקין.

הצגת תוכנית בנייה: כאשר אנו מעוניינים בפיצול נכס חשוב להצטייד בתוכניות בנייה מקצועיות אשר תוכננו על ידי מהנדס/ת, אדריכל/ית.

כיצד ניתן לקבל אישור בנייה?

במידה והנכם מעוניינים בקבלת אישור בנייה חשוב להגיש לוועדה המקומית את כל הטפסים הדרושים לקבלת אישור בנייה ובנוסף לכך להציג את כל האישורים והתוכנית לחלוקת המבנה. פרט חשוב מאוד שחובה לציין. רק אדריכל או מהנדס רשאים להגיש בקשה להיתר בניה פיצול הנכס. לאחר תהליך בירוקרטי של מספר חודשים תוכלו לקבל תשובה מהועדה לגבי אישור חלוקת הנכס. לאחר שהועדה בדקה את כל המסמכים שהגשתם ושקלה את הבקשה.

במידה ולא מקבלים אישור לחלוקת הנכס – מה ניתן לעשות?

במידה והוועדה המקומית אינה מאשרת את אפשרות לחלוקת הנכס, רצוי לברר מה פסל את הבקשה לאישור החלוקה ולנסות להוציא אישורים שונים ותקינים לאחר טיפול בבעיה שבעקבותיה לא קיבלתם את אישור החלוקה.

המלצתי הינה להיעזר בעורך דין שמתמחה בעניינים נדל"ן ובנייה. על מנת לערער על הבקשה ולנסות להפוך את הדין לקבלת אישור.

בנוסף לכך במידה ולא קיבלתם את האישורים והיתרים המתאימים לפיצול הנכס חשוב לא לבצע פיצול נכס ללא היתר, וזאת למנוע הסתבכות שלא לצורך עם החוק ולמנוע סכנה של האנשים המעוניינים לרכוש ממכם את החללים שפיצלתם בעתיד בעת השהות שלהם בנכס.

מה עלול לקרות במידה ונעשתה חלוקת חלל לא לפי החוק?

במקרה כזה של פיצול הנכס לא לפי החוק, לעירייה או למועצה של אותה עיר ישנה סמכות לפתוח בהליכים פליליים נגד בעל הנכס, ההליכים יחולו עליו בשל הפרה של הוראות וחוקי התכנון והבנייה בישראל.

העונשים בגין עבירה של בנייה ללא היתר עלולים להיות: קנס כספי גדול, תשלום היטלי השבחה ואגרות בנייה על סך עשרות אלפי שקלים ופתיחת תיק פלילה ובמקרים מסוימים להגיע אפילו לעונשי מאסר.

פיצול באופן לא חוקי עלול לגרום לנזק לבניין דבר שעלול לגרום למטרד ואף לסיכון לשכנים ולעוברי אורח. דבר שעלול לסכן אתכם מאוד.

שיתוף פוסט

     מתנה!     

במיוחד עבורכם  - צ'ק ליסט למשפץ הטרי, מתחילים בתהליך שיפוץ? כל מה שרציתם לדעת ולא העזתם לשאול!

בלחיצה על הכפתור הנני מאשר/ת קבלת דיוורים

דילוג לתוכן